Projekt KEGA č. 072UK-4/2019
Formovanie učiaceho sa spoločenstva v inkluzívnej materskej a základnej škole (2019 – 2021)
- Učiace sa spoločenstvo (Pavol Janoško a kol., 2020)
- Dve prostredia – jeden svet dieťaťa (Pavol Janoško a kol., 2021)
- Interaktívne sprevádzanie vývinom (Marta Horňáková, 2021)
- Ako zvládať stres pomocou vedomej práce s telom a pohybom (Magdaléna Takáčová, 2021)
- Komunikácia v inkluzívnej škole (Marta Horňáková, 2017)
- Kroky k inkluzívnej škole (Marta Horňáková, 2014)
- Inkluzívna škola a rodina – zborník (Pavol Janoško, Veronika Kušnírová, 2017)
- Škola s inkluzívnou klímou (Pavol Janoško, Silvia Neslušanová, 2014)
- Aktivity s hudbou – BOOMWHACKERS a BOBOTUBES
Ide o plastové tuby rôznej dĺžky, ktoré sú farebne odlíšené podľa tónov. Pri údere vydávajú zvuk, ktorého výška je daná dĺžkou tuby. Vďaka tomu je na nich možné hrať okrem rytmu aj melódiu, prípadne vytvárať harmonické doprovody ku piesňam.
Hra na boomwhackers/bobotubes je vhodná na podporu interakcie a spolupráce v skupine. V závislosti od počtu túb je možné hrať s ľubovoľným počtom detí, pričom na zahratie melódií je často nevyhnutné zapojiť do hry viac detí, keďže jedno dieťa dokáže naraz zahrať iba jeden prípadne dva rozličné tóny. Okrem tvorenia hudby je možné boomwhackers/bobotubes využiť aj na rôzne aktivity a hry, pri ktorých sa štandardne používajú palice a rúry prípadne pri ktorých je možné využiť ich farebnosť a rôznu dĺžku.
Boomwhackers je pôvodný hudobný nástroj pochádzajúci z USA. Pod značkou boomwhackers je okrem rôznych sád samotných túb možné dokúpiť aj príslušenstvo (napr. oktavátor) a iné hudobné nástroje, ktoré majú rovnaké farebné označenie pre jednotlivé tóny (napr. xylofón, zvončeky). Umožňujú variovať aktivity, prípadne ich zvukovo ozvláštniť.
Bobotubes je český výrobok, podobný svojim určením a využitím s boomwhackers. Výrobca ponúka viaceré doplňujúce sady bobotubes túb, avšak na rozdiel od boomwhackers, neponúka iné hudobné nástroje s rovnakým označením tónov. Ich výhodou je cenová dostupnosť.
Keďže je medzi boomwhackers a bobotubes rozdiel vo farebnom prevedení túb pri jednotlivých tónoch, notové záznamy pre boomwhackers a bobotubes nie sú vzájomne kompatibilné.
Spôsob hry
Manipulácia s boomwhackers/bobotubes je veľmi jednoduchá. Hrá sa na ne udieraním o rôzne časti tela, o zem, o seba navzájom, o plastové konštrukcie a pod. Deti najprv s pomocou a neskôr samostatne čítajú notový záznam, ktorý obsahuje farebné políčka (určujú výšku tónu) a rytmus (naznačený napr. dĺžkou farebných polí alebo ich vzdialenosťou od seba), prípadne farebne odlíšené noty, ktoré korešpondujú s farbou tuby.
Pri väčšej skupine detí je dobré, aby deti s rovnakou farbou boomwhackers/bobotubes stáli pri sebe. Zároveň jednotlivé skupiny stoja vedľa seba v poradí, ako idú za sebou tóny v stupnici.
Notový záznam môže byť deťom sprostredkovaný niekoľkými spôsobmi:
- Poskytnutie notového záznamu v tlačenej forme: takto môže každé dieťa alebo skupina disponovať vlastným notovým záznamom. Tento spôsob je vhodný pre skúsených hráčov, keďže si vyžaduje schopnosť samostatne sledovať priebeh piesne a reagovať v správnom čase.
- Využitie dataprojektoru/interaktívnej tabule a premietanie statického obrázka: pri premietaní statického obrázka je dobré navigovať deti slovne a naznačovať priebeh piesne pomocou ukazovadla. Tento spôsob je vhodný pri malých deťoch alebo pri nácviku novej piesne u menej skúsených hráčov, lebo umožňuje počkať na zaznenie tónu a prispôsobiť rytmus deťom.
- Využitie dataprojektoru/interaktívnej tabule a videí: tento spôsob si vyžaduje schopnosť čítať notový záznam a sledovať priebeh piesne.
Pri harmonických doprovodoch môže jedno dieťa držať až dve tuby. V priloženom notovom zázname je jedno dieťa označené ako hráč 1. Druhé dieťa (hráč 2) drží iné farebne odlíšené tuby. Ak je detí viac, opäť je dobré, aby deti, zadelené do jednotlivých skupín (hráči 1 a hráči 2), stáli spolu. Najprv je možné prehrať každý part so skupinou detí zvlášť, až potom nechať obidve skupiny, aby hrali spolu, pričom je hru dobré sprevádzať hlasným počítaním alebo spevom melódie piesne a ukazovaním priebehu na zobrazenom grafickom zázname.
Mgr. Mária Habalová, PhD.
Pedagogická fakulta UK v Bratislave, Katedra liečebnej pedagogiky
Prílohy: videá
- Aktivity s výtvarným umením
- Aktivity s využitím drámy/ dramatoterapie
- Príklady dobrej praxepre podporuinklúzie
V spolupráci so spoluriešiteľmi spracoval:
Mgr. Pavol Janoško, PhD.
zodpovedný riešiteľ projektu